Bommeltje.nl
  • Home
  • Biljarten
    • Startpagina
    • Geschiedenis
      • Geschiedenis in vogelvlucht
      • Biljartgeschiedenis in jaartallen
      • Biljarten door de eeuwen heen
    • Spelsoorten
    • Biljart Materiaal
      • Biljartkeu
      • Pomerans
        • Pomerans vervangen
      • Biljartkrijt
      • Schuurmiddelen
      • Biljarthandschoenen
      • Biljarthoezen en -koffers
      • Biljarttafels
      • Onderhoud biljart
      • Diverse accessoires
      • Het electronisch scorebord
      • Spelaccessoires
      • Biljartballen
      • Hebbedingen
      • Biljartprijzen en decoraties
      • Biljartwinkels en webshops
    • Biljart Techniek
      • Grondbeginselen
      • Kennismaken met de biljartsport
      • Biljarttraining met Cas
      • Libre oefeningen beginners
      • Libre oefeningen gevorderden
      • Libre oefeningen experts
      • Spelen op overhouden
      • Spelen op overhouden 2
      • Série Américaine
      • Artikelen over Training
      • Diamondsysteem basis (RC)
      • Varianten diamondsysteem
      • Diamondsysteem Willie Hoppe
      • Driebanden achtergrond
      • Driebanden oefenvoorbeelden
      • Demonstratievideo’s
      • Fantasiestoten
      • Mike’s Biljart Trainingsspel
      • Biljartlessen
    • Demonstratievideo’s
    • Competitiebeheer
    • Biljart Simulators
    • Biljart Columns
    • Biljart Boeken
    • Arbitrage
    • Live Biljarten
    • Biljart Nieuws
      • RSS-nieuws over biljarten
      • Krant deBiljartBallen.nl
      • Social Media over biljarten
    • Oude meesters
    • Uit de oude doos
      • Uit de oude doos
      • Oude biljartfoto’s uit Nederland
      • Biljartvideo’s uit de oude doos
    • Afbeeldingen
      • Oude Biljartprenten 01
      • Oude Biljartprenten 02
      • Oude Biljartprenten 03
      • Oude Biljartprenten 04
      • Oude biljartprenten 05
      • Biljart Cartoons
      • Humoristische briefkaarten 01
      • Humoristische briefkaarten 02
      • Biljart Materiaal
      • Biljart Tafels
      • Biljart Reclame
      • Biljart Clipart
    • Uitspraken en teksten
    • Biljart Links
    • Biljarten in Grave
      • Laatste nieuws
      • Verenigingen
      • Clubkampioenen
      • Toernooikampioenen
      • Biljarttoernooien
    • Gastenboek
  • Fotografie
    • Startpagina
    • Geschiedenis vd fotografie
    • Soorten fotografie
    • Fototips
    • Vakantiefoto’s
    • Familiefoto maken
    • Fotograferen met de iPhone
    • Fotograferen voor Social Media
    • Hoe fotografeer ik…
    • Veelgemaakte fouten
    • Astrofotografie
    • Panoramafotografie
    • Timelapse fotografie
    • Het Gouden Uur en het Blauwe Uur
    • HDR-fotografie
    • Album Weer en wind
      • Optics
      • Wolken
      • Onweer
      • Lente
      • Zomer
      • Herfst
      • Winter
      • Zon, maan en sterren
      • Uw weerfoto’s
    • Album Steden en dorpen
      • Nederasselt
      • ‘s Hertogenbosch
      • Mill en Sint Hubert
      • De Groote Peel
      • Museumeiland Hombroich
      • Londen – Engeland
      • Hilversum
      • Haarlem
    • Album Diversen
      • Ballonfestival Grave 2010
      • Ballonfestival Grave 2014
      • Ballonvaart
      • Vestingstedendagen 2002
    • Kijken is een Kunst
      • Kijken is een Kunst
      • Optische illusies – meerduidig
      • Optische illusies – omgedraaid
      • Optische illusies – onmogelijk
      • Optische illusies – verborgen
      • Optische illusies – zoekplaatjes
    • Zonnestand calculator
    • Gastenboek
  • Stamboom
    • Startpagina
    • Kwartierstaat
    • Namenlijst
    • Bidprentjes
    • Overleveringen
    • Grave en het BHIC
    • BHIC Stamboom Nieuws
    • Stamboom – beginners
    • Doop, trouw en begraafboeken
    • Rouwen en begraven
    • Stamboom en DNA
    • Het geld van onze voorouders
    • Beroepen van onze voorouders
    • Historische tijdlijn raadplegen
    • Stamboom – afbeeldingen
    • Stamboom – video’s
    • Stamboom – humor
    • Zoeken in oude kranten
    • Stambomen met Google
    • Gastenboek
  • Vestingstad Grave
    • Startpagina
    • Geschiedenis van Grave
    • Historische wandeling
    • Mooie plekjes in Grave
    • De vestingwerken
    • Het kasteel van Grave
    • Onderaardse gangen
    • Graafse monumenten
    • Sluis en Stuw Grave
    • Vliegpionier Jan Hondong
    • Tweede Wereldoorlog
    • Airstrip B82 Grave
      • Airstrip B82 Grave
      • Spitfires boven Grave
      • Operations Record Book
    • Generaal de Bonskazerne
    • Graafs Nieuws
      • De Gelderlander Maasland
      • Grave op Facebook
      • Gemeente Land van Cuijk
      • Hulpdiensten
      • Biljartnieuws
      • Evenementen
    • Grave in oude kranten
    • Oude afbeeldingen
      • Oude gravures en etsen
      • Pentekeningen
      • Plattegronden
    • Ansichten en foto’s
      • Oude ansichtkaarten van Grave
      • Ansichten Graafse straatjes
      • Ansichten Graafse instituten
      • Oude ansichten in kleur
      • Oude luchtfoto’s van Grave
      • Recente foto’s
      • Panoramatour Grave
      • Ballonfestival Grave 2014
      • Ballonfestival Grave 2010
      • Vestingstedendagen 2002
    • Video’s over Grave
    • Gastenboek
  • Weerstation Grave
    • Startpagina
    • Actuele waarden
    • Weersverwachtingen Grave
      • Uitgebreide weersverwachting
      • KNMI Weersverwachting
      • Luchtkwaliteit
      • Wind en meer
      • UV-verwachting
      • Weeralarm
      • Sterrenkijkweer
      • Zambretti
    • Waterstanden Grave
    • Verwacht en gemeten
      • Trends en grafieken
      • Weerkaarten
      • Temperatuur 16 dagen
      • Neerslag 16 dagen
      • 10 meter wind 16 dagen
      • Bodemdruk 16 dagen
      • Contouren en temp 16 dagen
      • Cape 16 dagen
      • KNMI Meetstations
      • Vliegvelden in de buurt
      • Benelux Weernetwerk
      • Aardbevingen
      • Saharazand
    • Blikseminslagen
    • Wolkenatlas
    • Meteorologie
      • Analoog weer voorspellen
      • Bliksem en onweersoorten
      • Cursus Weerkunde
      • Geschiedenis van de meteorologie
      • Hoe voorspel je het weer?
      • Weeralarm
      • Weerspreuken
      • Windschalen
      • Woordenboek
      • Zonkracht
    • Satellietbeelden
    • Zon, maan en sterren
    • Poollicht of Noorderlicht
    • Optische verschijnselen
      • Halo’s en regenbogen
      • Halo’s – lichtverschijnselen aan de hemel
      • Schaduweffecten
      • Optics Fotoalbum
    • Ingezonden weerfoto’s
    • Album Weer en wind
      • Optics
      • Wolken
      • Onweer
      • Lente
      • Zomer
      • Herfst
      • Winter
      • Zon, maan en sterren
      • Webcamarchief
      • Uw weerfoto’s
    • Webcams
      • Weercam Grave
      • Webcamarchief
      • Collega weerstations
      • ANWB verkeerscams
      • Poollicht webcams
      • Berg- en wintercams Duitsland
      • Berg- en wintercams Oostenrijk
      • Berg- en wintercams Zwitserland
      • Berg- en wintercams Frankrijk
      • Berg- en wintercams Italië
      • Berg- en wintercams Overige
      • Youtube strandcams Nederland
    • Lucht- en scheepvaart
      • Wat vliegt daar boven Grave?
      • Wat vaart daar op de Maas?
    • Wist-U-Datjes
    • Weernieuws
    • Lachen om het weer
    • Gastenboek
  • Extra
    • Contactformulier
    • Gastenboek
    • Site updates
    • Blog
    • Over Bommeltje.nl
    • Adverteren op Bommeltje.nl
    • Disclaimer
    • Privacyverklaring
    • Linken naar Bommeltje.nl
  • Home
  • Biljarten
  • Biljart Techniek
  • Diamondsysteem basis

Diamondsysteem basis

Het Diamond Systeem – de basis (RC puntensysteem)

Omdat de houten rand rondom het biljart niet bewerkt kon worden – we rusten daar immers regelmatig met de hand op tijdens de afstoot – bedachten biljartfabrikanten in voorgaande eeuwen een versiering die in het hout verwerkt werd. In de loop der tijd werd een bepaalde verdeling standaard, namelijk de lange band werd in 8 gelijke delen en de korte in vier evengrote delen opgedeeld.

De naam “Diamond” is afkomstig van de vorm van de ivoren of parlemoeren versiering, namelijk een diamant in ruitvorm. In het begin werden deze door de biljarters enkel gebruikt als aanknopingspunt, echter, hier kwam verandering in met de opkomst van het driebandenspel.

De waarde van dit systeem is omstreden. Zeker is dat het systeem van een goede rekenaar nog geen goede biljartspeler maakt. Daar komt wezenlijk meer bij kijken. Toch heeft het een voordeel – aangezien niemand een concept voor de driebandentraining heeft, kan men zich met het diamondsysteem een goede ondergrond voor spelopbouw verschaffen. Men leert namelijk het onzichtbare net van looplijnen kennen, het biljart is vanaf nu niet meer een grote, groene vlakte zonder aanknopingspunten.

Raymond Ceulemans publiceerde zijn puntensysteem in het boek “Mister 100”, maar het werd pas echt bekend gemaakt door Jean Verworst door zijn boekje “Berekend biljarten”. Het hier besproken systeem wordt als het universele systeem voor het driebandenspel beschouwd. Het is niet ongewoon dat tijdens een partij meer dan 30% van de stootbeelden in aanmerking komen voor deze techniek. De voorbeelden hieronder zijn slechts een kleine greep uit de patronen die voor deze methode in aanmerking komen.

 

Uitvoering van de stoot:

Balhoogte: Midden bal
Effect: Bijna maximaal effect
Keuvoering: to Zo vlak als mogelijk
Diamondsysteem

Het is niet moelijk om de volgende formule te onthouden:

Richtpunt = Vertrekpunt – Aankomstpunt

Het onthouden van de tellingen voor de verschillende referentiepunten:

vertrek- , richt- en aankomstpunt, in de tekeningen (V, R, A), kosten wat meer tijd. De waarden van die punten is voor elke  band verschillend en niet regelmatig verdeeld.

Opmerking: Bij problemen met het onthouden van de verschillende tellingen van het systeem, wordt aangeraden om de eerste  keer de methode alleen te gebruiken voor gebieden:

– Aankomst tussen 0 en 40.

– Vertrek tussen 35 en 60.

Als deze berekeningen geen problemen meer geven dan kan het gehele bereik van het systeem benut worden.

Berekeneningen

Beperking van de geldigheid

Deze methode is geldig voor alle stoten via de lange band naar de korte band, waarvan de waarde van het vertrekpunt  groter is dan de waarde van het aankomstpunt.

Bij het onderstaande schema is goed te zien dat het systeem hier niet geldig is. Het vertrekpunt ligt op ligt op 30 en het  aankomstpunt op 50.Het maximale bereikbare punt is 30 als op het punt 0 gemikt wordt.

Berekeneningen

De eerste stap: bepaling van het aankomstpunt

Het is noodzakelijk de looplijnen, zoals op het onderstaande figuur aangegeven, uit het hoofd te kennen. De  waardepunten zijn tegenover de merktekens op de band aangegeven.

Opgelet: vanaf het aankomstpunt met de waarde 40 aan de lange band(3e band), is de afstand tussen 2 merktekens, tot de waarde  90, 20 punten!

In onderstaand voorbeeld heeft het aankomstpunt de waarde 20. Het is belangrijk  te beseffen dat de aankomstwaarde 20 geldt voor elk punt op die lijn. Er is geen verschil in berekening tussen onderstaand voorbeeld en die daar onderstaan.

De tweede stap: bepaling van het vertrekpunt

Als de speelbal langs de band ligt dan gelden de in onderstaande tekening aangegeven waarden.

De derde stap: bepaling van het richtpunt

Bij toepassing van de formule: Mikpunt = Vertrekpunt – Aankomstpunt.

Richtpunt = 50 – 20

Richtpunt = 30

 

Opgelet: bij onderstaande afbeelding wordt vanaf het richtpunt met de waarde 50 steeds met dubbele punten gerekend.

Opmerking (zie bovenstaande afbeelding): Als het vertrekpunt aan de korte band de waarde 50 of meer heeft moet er op het merkteken gemikt worden. Dus niet op het punt tegenover het  merkteken.

Als er vanaf de lange band gespeeld wordt, met de waarde minder dan 50, wordt op het punt dat tegenover het merkteken ligt gemikt. Bij de twee stootbeelden op bovenstaande afbeelding wordt in beide gevallen op 20 gemikt.

Als de speelbal niet aan een band ligt

Als de speelbal niet aan een band ligt gebruik dan de keu om het vertrekpunt op de band te bepalen, zodat de formule  Richtpunt = Vertrekpunt – Aankomstpunt toegepast kan worden. De speelbal is het draaipunt van de looplijn.

Nog een tweetal voorbeelden

Uitbreiding van de methode voor « bal eerst » stoten

Het systeem is prima toepasbaar op zgn. “bal eerst” patronen. Om het mikpunt, of beter gezegd het raakpunt  van de speelbal met de band, te vinden, moet dezelfde methode gebruikt worden om zowel een mik- als vertrekpunt te vinden  dat aan de formule voldoet.

Ditmaal is bal 2 het draaipunt van de raaklijn en niet de lijn door het centrum van de bal.

Ballen over meer dan drie banden

Nadat de derde band geraakt is gaat de speelbal onder een hoek van 45 graden afslaan.

Zie hieronder een tweetal voorbeelden:

 

 

 

Diamondsysteem – compensaties

Dit is een aanvulling op bovenstaand Diamondsysteem. Het is aan te bevelen om eerst bovenstaand systeem uitgebreid te oefenen, vooraleer u zich aan onderstaande materie waagt.

Als men alle berekeningen goed toepast, zoals aangegeven in het eerste deel van deze pagina en men niet van punt 50 vertrekt, zal men ontdekken dat het aankomstpunt een  afwijking zal vertonen van het berekende punt.

In feite is het zo dat de geldigheid van het systeem zoals geleerd beperkt is voor vertrekpunten rond de waarde 50, dus vanuit de hoek van het biljart.

Als men de gekozen punten waarden op de korte band verbindt met die op de lange band ziet men géén evenwijdige
lijnen.

De basisformule : Richtpunt = Vertrekpunt – Aankomstpunt moet gewijzigd worden in:

Richtpunt =

Vertekpunt – Aankomstpunt + compensatie

 

Opmerking: De compensaties die toegepast zullen worden houden géén rekening met de de  kwaliteit van het biljart.Ze zijn gerelateerd aan de geometrie van de stoot en de positie van de speelbal op het biljart. Als het biljart  “kort” of “lang” is, moet dat eerder gecompenseerd worden.

Vertrek van de korte band

Bij onderstaande tekening is het resultaat van de berekening bij een vertrekpunt van 70 en een aankomstpunt van 20 een  mikpunt op 50, zoals altijd op het merkteken gericht. De blauwe pijl geeft de theoretische looplijn van de speelbal weer,  terwijl de zwarte pijl de effectieve lijn weergeeft.

De speelbal komt bij de derde band nog steeds bij het berekende punt, maar hoe dichter bij de vierde band hoe meer de  lijn gaat afwijken van het berekende aankomstpunt in de hoek.

Om de hoek te bereiken en dus het punt te maken, leert de praktijk dat het nodig is op 55 te mikken in plaats van op 50.
Alleen 70 – 55 = 15 …

…De vergelijking tussen de twee pijlen laat zien dat de toegepaste compensatie ons in staat stelt het punt vlak bij  de vierde band te maken, maar gemist zal worden bij de derde band.

Vertrek vanaf de lange band

Vertrek vanuit punt 50:

In onderstaande afbeelding levert de berekening voor een aankomstpunt op 10 met een vertrekpunt op 25 een mikpunt van  15 op. Opnieuw blijkt dat de berekende looplijn afwijkt van de werkelijke looplijn bij nadering van de vierde band. Deze  keer gaat de lijn verder van de hoek af.

Bovenstaand figuur levert bij de vierde band een misser op. Het stoot moet gecorrigeerd worden:

Opmerking: Bij de behandeling van het «diamondsysteem» is  aangegeven dat bij ballen die van de lange band vertrekken op het punt recht tegenover het merkteken gemikt moet worden. Bij het systeem met compensaties moet op het merkteken aangelegd worden.

Toe te passen compensaties

Onderstaande afbeelding geeft een duidelijk overzicht van de compensaties.

Vervolgens is het nodig een balans te vinden tussen de compensatie als functie van de positie van de derde bal. In  feite hebben we gezien dat als de de laatste bal dicht bij de derde band ligt, er geen compensatie nodig is. Terwijl, hoe  dichter de derde bal bij de vierde band hoe groter de compensatie.

Het eenvoudigste is dus het biljart, in de lengte, in 4 zones te verdelen, gescheiden door de merktekens op de korte band en  de compensatie te berekenen aan de hand van de zone waarin de derde bal ligt.

Enkele voorbeelden

 

 

 

Twee ballen aan de band

Uitvoering van de stoot:

Balhoogte: Iets onder het midden om een curve te vermijden
Effect: Afhankelijk van de positie op het biljart
Beperking: Afhankelijk van de positie van de speelbal.
Bijna over de gehele lengte van de lange band, zolang de speelbal nog door de hoek kan draaien.

Berekeningsmethode:

1. Tel het aantal diamonds tussen de twee ballen aan de band.

In het voorbeeld hieronder 3.

2. Deel het aantal diamonds door 2. (3/2 = 1.5)

3. Zet deze afstand op de korte band uit, vanuit het hoekpunt links onder.

4. Dit is het raakpunt dat de speelbal direct van de lange band moet raken.

Opmerking:

De dikte op de tweede bal en hoeveelheid effect zijn van ondergeschikt belang, zolang het berekende punt maar geraakt wordt.

Bijzonder dank aan dhr. Jan G. van der Kraan voor
zijn vertaling en verdere Nederlandstalige uitwerking van het

basis driebanden diamondsysteem van BC Sottevillais.
Bezoek de site van Jan  voor meer driebandensystemen.

 

Kijk hier voor meer varianten op het diamondsysteem.

 

 



Gerelateerde pagina's:

Default ThumbnailVarianten van het diamondsysteem Default ThumbnailDiamondsysteem Willie Hoppe Default Thumbnail38 Verzamelen bij de lange band Default Thumbnail59 Moeilijke posities met rendement 2

Biljart Techniek

  • Grondbeginselen
  • Kennismaken met de biljartsport
  • Biljarttraining met Cas
  • Libre oefeningen beginners
  • Libre oefeningen gevorderden
  • Libre oefeningen experts
  • Spelen op overhouden
  • Spelen op overhouden II
  • Série Américaine
  • Artikelen over Training
  • Driebanden achtergrond
  • Driebanden oefenvoorbeelden
  • Diamondsysteem basis
  • Varianten van het diamondsysteem
  • Diamondsysteem Willie Hoppe
  • Demonstratievideo’s
  • Fantasiestoten
  • Biljartlessen

De Schreeuwdoos

Veel vragen op het gebied van arbitrage worden hier beantwoord
Hoe werkt deze shoutbox?

Peiling

De competities zijn afgelopen. Hoe heb je het gedaan dit seizoen?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...
  • Archief
Meer video's

Even naar de reclame

20201201

20210701

Biljartteller Digitaal scorebord voor de biljartsport

Biljart Studio, compleet software pakket voor de biljartsport



Ook adverteren? Klik dan hier!

Zoeken op de website

OVER BOMMELTJE


Ik ben Peter van Bommel, 66 jaar jong, internetpionier en ambtenaar van beroep. Mijn persoonlijke website is al 27 jaar ‘in de lucht’ en gaat vooral over mijn hobby’s: biljarten, fotografie, de roerige geschiedenis van vestingstad Grave, het weer en stamboomonderzoek.

Voor eenieder wat wils. Ik wens u dan ook veel lees- en kijkplezier! […]

LAATSTE UPDATES:


Onderstaand treft u een overzichtje aan van de meest recente (grotere) updates van de website.

Beroepen van onze voorouders
Poollicht van 10-11 oktober 2024
Poollichtfestijn 10-11 mei 2024
Het Gouden Uur en het Blauwe Uur
Hoe werkt de Global Cueuny app
Astrofotografie
Soorten fotografie
Fotograferen voor Social Media
Analoog weer voorspellen
Training: de Afstoot (van acquit)
Nieuwe webcamviewer
Biljart Demonstratievideo’s
Grave(n) in oude kranten
Het geld van onze voorouders
Doop-, trouw- en begraafboeken
Historische tijdlijn voor uw stamboom
Stamboom en DNA
Fotograferen met de iPhone
Berg- en wintercams
Biljartnieuws Grave 1850 tot 1939

Meer updates

IDEEËN OF AANVULLINGEN?


Heeft u een goed idee of aanvulling voor de website? Mist u iets of loopt u tegen fouten aan? Laat het mij dan weten via het contactformulier. Een bericht daarover wordt zeer op prijs gesteld. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor uw bijdrage in mijn gastenboek. Altijd leuk om te zien wie er op bezoek zijn geweest.

Mocht u trouwens de inhoud van een pagina willen printen, dan kan dat eenvoudig met de toetsen combinatie CTRL+P (of CMD+P).
 
 
   

© 1997 - 2025 Peter van Bommel - Privacy - Adverteren