Het korte antwoord is: ja, dat mag. En eerlijk gezegd doen heel veel ondernemers dat ook gewoon. Een auto staat op naam van de zaak, rijdt braaf naar klanten en leveranciers, maar rijdt net zo hard op zaterdagochtend naar de voetbalclub of wordt volgeladen voor een weekendje weg. Logisch ook, want waarom zou je twee auto’s hebben als het ook met één kan? Alleen, de Belastingdienst kijkt dan natuurlijk wel even mee. Want als je de auto niet alleen voor je werk gebruikt, maar er ook privé in rondrijdt, dan heb je volgens hen een ‘voordeel’. En dat voordeel moet je wel netjes verrekenen.
.
Hoe werkt het met zakelijk en privé rijden?
Rijd je in een auto van de zaak en gebruik je die ook voor privéritten, zoals vakanties, boodschappen of familiebezoekjes? Dan ziet de Belastingdienst dat als privégebruik. En daarvoor moet je dan een bedrag verrekenen met de autokosten van je onderneming. Hoeveel dat precies is, hangt onder andere af van de cataloguswaarde van de auto en hoeveel kilometer je privé rijdt. Je kunt kiezen om een vast percentage bij te tellen, of je houdt keurig een rittenadministratie bij. Dat laatste klinkt als gedoe (en dat is het soms ook wel), maar het kan zeker de moeite waard zijn als je echt niet veel privé rijdt. Er zijn zelfs handige apps voor die het allemaal een stuk minder irritant maken.
.
Vergeet je verzekering niet
Als je zowel zakelijk als privé rijdt, dan is het trouwens wél slim om even goed naar je zakelijke autoverzekering te kijken. Niet elke verzekering dekt alles, zeker niet als je onderweg bent naar je vakantieadres in Zuid-Frankrijk terwijl je dacht alleen zakelijk verzekerd te zijn. En ja, juist dan gebeurt er natuurlijk iets. Een partij als jwverzekeringen.nl kan helpen om snel te zien welke verzekering past bij jouw gebruik. Of je nu alleen af en toe privé rijdt of bijna net zoveel privé als zakelijk, het is wel handig om iets te hebben dat past bij je situatie. Niemand zit te wachten op gezeur als er schade is.
.
Hoe zit het met bestelauto’s?
Voor bestelauto’s gelden soms andere regels, vooral als ze zo zijn ingericht dat ze echt alleen maar geschikt zijn voor werk. Denk aan een bestelbus met alleen een bestuurdersstoel en een kale laadruimte waar je geen stoelen in kúnt zetten, zelfs al zou je dat willen. In zo’n geval hoef je meestal niet dezelfde bijtelling te betalen, zolang je echt alleen zakelijk rijdt. Toch privé gebruiken? Dan moet je alsnog wat verrekenen, bijvoorbeeld op basis van het aantal privékilometers. Dat kan snel optellen, zeker als je in het weekend de bestelbus volgooit met spullen voor een verhuizing of een tripje naar de bouwmarkt.
Gebruik je de bestelauto écht nooit privé? Dan kun je een verklaring indienen bij de Belastingdienst dat je hem uitsluitend zakelijk gebruikt. Daarmee voorkom je dat je bijtelling moet betalen. Maar pas op, de Belastingdienst vertrouwt niet blind op je mooie woorden, dus houd je administratie wel op orde.
.
Btw en privégebruik, hoe zit dat?
Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, is er ook nog iets met de btw. Want als je de auto privé gebruikt, dan moet je aan het eind van het jaar ook een correctie doen voor de btw. Dat betekent dat je een deel van de btw die je hebt afgetrokken, moet terugbetalen. Niet leuk, maar wel zo eerlijk volgens de fiscus. Ook hier geldt: hoe meer privégebruik, hoe groter de correctie. Houd je het bij? Dan kun je dit gewoon netjes verwerken in je administratie en voorkom je een boze blauwe envelop.
.